Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om os

Institutionstype, børnetal og personalesammensætning

Ringsted Kommunale Dagpleje er en daginstitution der modtager børn i alderen 0 – 2.10 år.

Dagplejen er normeret til 180 børn, som passes af ca. 42 dagplejere. Det pædagogiske personale består af 4 dagplejepædagoger og en leder.

 

Institutionens geografiske placering, omgivelser og fysiske rammer

Dagplejen er en institutionsform, der adskiller sig fra øvrige daginstitutioner, ved at pasningen foregår i private hjem fordelt over hele kommunen.

Det betyder, at der bliver passet børn såvel i byen som på landet, hvilket giver forskellige omgivelser og rammer for de daglige aktiviteter.

En gang ugentlig mødes dagplejerne i heldagslegestue. Vi har 8 legestuegrupper, fordelt over 3 forskellige legestuelokaler i nærområdet.

Dagplejekontoret, der er pædagogernes base, er beliggende på Hækkerupsvej 1.

 

Institutionens historie

I slutningen af 1960’erne begyndte man i Ringsted kommune, at tilbyde pasning af børn i private hjem, idet det ikke var muligt at stille pladser til rådighed i de etablerede institutioner. Dagplejen regnedes dengang for at være en midlertidig pasningsordning. Imidlertid viste det sig, at forældretilfredsheden var stor, og dagplejen har gennem årene udviklet sig til det den er i dag, en selvstændig institutionsform med en speciel og anerkendt pædagogik.

 

Pædagogisk profil

I dagplejen mødes børnene af en rolig og forudsigelig hverdag, hvor det er muligt at tilgodese det enkelte barns behov. Som udgangspunkt passes der 4 børn i det enkelte dagplejehjem, med mulighed for et 5. gæstebarn. Pasningen forgår de 4 af ugens dage i et privat hjem, den sidste dag er dagplejer og børn i heldagslegestue, sammen med de resterende dagplejere fra den pågældende gruppe.

Legestuen giver børn og voksne mulighed for at lære hinanden at kende, så overgangen til gæstepleje lettes. Samtidig giver det børnene muligheder for at indgå i nye fællesskaber, der afhængigt af alder og udviklingstrin, ex. også kan hjælpe med at forberede overgangen til børnehave.

Dagplejens unikke opbygning, giver børnene mulighed for at opholde sig i trygge hjemlige rammer, med en særlig pædagogik, som tager udgangspunkt i det enkelte barns udviklingsbehov. Her er dagplejeren den gennemgående omsorgsgiver og det lille barn skal ikke forholde sig til mange forskellige voksne i løbet af sin dag. Dagplejeren bliver på denne måde den trygge base, der fungerer som fundament for barnets videre trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Dagplejerens faglighed tager afsæt i den styrkede læreplan. Her arbejder dagplejeren ud fra det pædagogiske grundlag i planlagte og spontane aktiviteter, rutiner, og voksen el. børneinitierede lege. Det faglige blik er altid centreret med udgangspunkt i det enkelte barn.

Dagplejeren skaber et læringsmiljø, som giver mulighed for læring hele dagen gennem fællesskaber. Både i rutinesituationer og planlagte pædagogiske aktiviteter, har dagplejeren fokus på at give det enkelte barn de optimale strukturelle og relationelle rammer.